Al KesAH




Sekadar coretan untuk kenangan....Al kisah, beberapa hari yang lalu, adik saya terjumpa anak burung cak yang masih kecil, ttapi sudah dipenuhi bulu..dia tak mampu terbang, mungkin dia sedang belajar dan terjatuh dia hadapan rumah saya. Saya ambil dan cuba letakkan di atas pokok bunga raya, dia bertenggek saja disitu...takut dia dimakan kucing, saya masukkan dia kedalam reban burung yang dah kosong. saya letakkan air dan pisang...saya tak tahu macam mana nak bagi dia makan..sekali sekala saya nampak dia membuka mulut..mungkin minta disuap seperti yang ibunya selalu buat...malam tu dia bermalam di dalam reban. Keesoaknnya, saya lihat dia muram saja, saya takut dia akan mati sebab tak makan....pisang yang saya bagi tak terusik pun..tiba saya terdengar bunyi burung cak...pagi2 kan burung keluar mencari makan.saya dapat ilham untuk letakkan semula anak burung tu diatas ranting pokok bunga raya..kemudian saya mengendap melalui tingkap...Alhamdulillah..tak lama kemudian datang 2ekor burung cak mungkin ibubapa anak burung tu kut...salah seekor dari hurung itu memberi makan ank burung tersebut, kegembiraan anak burung tu amat jelas...dia berdecit, melompat2 dari dahan ke dahan, menggaru2 bulunya...memang nampak gembira sangat, sementara 2ekor burung dewasa tadi tak putus mengawasi dan memberi dia makan. Ralit saya melihat telatah burung2 tu...hampir setengah jam saya bediri melihat mereka. Agungnya citaan Tuhan...burung pun sayangkan anak, anak yang hilang dicari......




Coretan kedua berlaku pagi tadi.Suami saya ke kedai kemudiannya dia balik dan memberitahu saya, ada seekor anak kucing, duduk atas kotak, macam tak larat dan kotak tu berada dalam parit...dia minta saya bersiap untuk ke lokasi kejadian kononnyaa untk seamatkan anak kucing tu, diaa tak mampu nk tolong kucing tu sebab dia geli dengan anak kucing....saya tinggalkan rumah tak berkunci dengan telur sedang direbus diatas dapur dan Ali Zikry sedang lena didalam bilik......sampaii dilokasi, saya lihat anak kucing beraada diatas kotak, mcm tidur tak bermaya..saya cuba hampiri tebing parit untuk dapatkan anak kucing tersebut, anak kucing tu pulak, bila merasa ada orang datang dekat dengannya dia bangun dan menghampiri saya..saya hampir2 terjatuh untk dapatkan anak kucing tu, kebetulan ada Hamba Allah lalu disitu, suami saya menarik  saya  naik semula ketebing..Hamba Allah tu menegur kami....suami saya memberitahu dia keadaan anak kucing tu...tiba2 anak kucing tu melompat dari atas kotak naik ke tebing..terpacul dari mulut saya..Laaaa boleh naik sendiri rupanya....lega rasanya bila lihat anak kucing tu sihat...namun Hamba Allah tersebut menyatakan kegusarannya, takut anak kucing tu kena langgar moto...sebab, kalau dia tak duduk dalam ongkang, dia akan duduk atas jalan. Kebetulan ada busak2 lalu disitu, kami suruh budak2 tu amik kucing tu.....depa tak mau la plak..takut. Last sekali, Hamba Allah tadi offer diri untu k bawa anak kucing tyu ke ke kebunnya..Alhamdulillah..selamat lagi satu misi.