MAKANAN KEGEMARAN RASULLULLAH

MAKANAN KEGEMARAN RASULULLAH S.A.W

1. Barli – Bagus untuk demam jika dibuat sup.

2. Kurma – Nabi berkata rumah yang tidak mempunyai kurma adalah sepertita rumah yang tidak ada makanan.

3. Buah Tin – Buah dari syurga. Boleh mengubati buasir.

4. Anggur – Nabi suka buah anggur. Ia membersihkan darah, menguatkan buah pinggang, membersihkan perut

5. Madu – Ia adalah makanan segala makanan, minuman segala minuman, ubat segala ubat. Mengubati cirit birit jika dibancuh dengan air panas, membuka selera, menguatkan perut, membuang kahak. Elok diminun waktu pagi dengan air suam.

6. Tembikai (Segala Jenis) – Nabi berkata wanita mengandung tidak akan gagal melahirkan anak yang baik dari segi karater dan wajahnya.

7. Susu – Nabi berkata susu baik untuk membuang panas badan seperti tangan membuang peluh dari dahi. Menguatkan belakang,
memperbaiki otak memperbaharui pandangan mata, membuang kelupaan.

8. Cendawan – Baik untuk mata, perancang keluarga.

9. Minyak Zaitun – Rawatan kulit dan rambut. Melambatkan penuaan, merawat radang perut.

10. Delima – Membersihkan tubuh dari syaitan & bisikan syaitan selama 40 hari.

11. Cuka – Nabi selalu meminum dengan minyak zaitun (Trend yang popular di restoran Itali)

12. Air – Minuman terbaik. Jika dahaga hendaklah disedut perlahan-lahan. Jangan diteguk. Mudah mendapat sakit pada hati.

Hari Ini dan Semalam

Dua minggu lalu saya dan abang2 Ali Zikry berasa sangat teruja kerana Ali Zikry tiba2 boleh menghisap straw dari botol air. Disebabkan teruja hampir satu botol air kopi saya biarkan masuk keperut Ali Zikry..Alhamdulillahhh. Disebabkan teruja juga la bila dah habis air kopi tu, si abang sulungnya mengisi dengan air masak dan kemudian asyik memaksa dia menghisap straw tersebut. Mungkin sebab teralu dipaksa, dia mula main2 dengan mengigit straw. Keesokannya dia dh tak nak hisap straw , bila bagi ja, dia berpaling. Dan keesokannyaa pula, saya cuba lagi...sedihnya dia dah lupa cara nak menghisap. saya cuba lagi..dia cuma senyum dan biarkan straw tu dibibirnya, mungkin menunggu air masuk sendiri ke muut dia kut. sedih tul saya. Tapi saya tak putus asa, hari2 saya cuba...dan akhirnya, dua hari lepas dia dah pandai menghisap semula....kali ni saya takkan paksa2 dia lagi saya suakan straw pada dia selang beberapa minit, dan mulai semalam saya cuba tidak beri botol air masak pada dia ,saya isikan air masak dalam bekas air dan berikan melalui straw padanya. Alhamdulillah. Hari ini dn seterusnya saya perlu mengajar dia cara memegang bekas air dengan betul. Dia pegang dah betul tapi suka tonggangkan macam botol susu. Alhamdulillahh Syukur.
Semalam juga rezeki Ali Zikry dan anak2 OKU, mereka diberi baju raya satu set oleh orang2 besar, tapi siapa pun mereka yang dapat nama sudah semestinya MYDIN heheheheheh. Apa tidaknya saya berkata demikian, semasa sedang menunggu rakan2 anak saya yang lain memilih baju raya, saya ditegur seorang wanita. Bermula dengan pertnyaan " anak ke?" kami mula bersembang, mula2 saya sangkakan dia staff JKM, rupa2nya dia bekerja dihotel dan berada disitu untuk menunggu suaminya habis waktu kerja. MYDIN memang tempat dia menunggu suaminya. Dia memuji2 MYDIN kerana sangat perihatin dan suka sedkahkan baju raya pada budak2,  saya tidak pula membetulkan fakta itu. Dalam asyik berbual dengan wanita itu,dia mengatakan yang dia rasa seronok sangat tengok anak2 OKU ni dpat baju raya....tiap2 tahun dia dapat tengok kesoronokan itu. ..hasil bualan saya dengn wanita itu, dia saya sifatkan seorang yang sangat memahami status saya sebaagai ibu kepada anak istimewa. Dia tidak memandang negetive, dia tidak bertnya soalan kenapa anak jd mcm ni....dia tidak menyuruh saya bersabar....ucapannya hanya " saya suka tengok rezeki ALLAH ini" dan riak wajah nya sangat2 ikhlas. Sememangnya saya tidak sukka pada orang yang memndang negetive pada anak OKU dan saya TIDAK SUKA ORANG YANG SUKA MENYURUH SAYA BERSABAR DAN APA2 KATA NASIHAT SEOLAH2 SAYA SANGAT SEDIH KERANA MEMPUNYA ANAK OKU, SEOLAH2 SAYA TIDAK REDHA DENGAN PEMBERIAN ALLAH.
Saya sangat gembira bertemu wanita itu dan berharap akan bertemu dengan orang2 seperti wanita itu lagi.
Masa berlalu dan saya telah diarahkan bergerak ke dalam bas....saya bersalam dengan wanita itu, saya ucapkan terima kasih ....dan saya tinggalkan wanita itu yang masih menanti suaminya.
Ketika sibuk sedang beratur naik bas, tiba2 wanita itu muncul lagi, dia memanggil saya....saya keluar barisan dan bertemu dengan dia....dia pegang tangan saya dan saya terasa macam ada benda..."ALLAHUAKHBAR kak" itu ja yang saya terucap ..dia beri RM kepada saya.... suara saya tersekat dikerongkong....dia kata...akak ada banyak ni dan akak nak bagi kat adik.....sy kata takpe kak...xyah... dia cakap lg...takpa dik, akak bg dan terus pergi meninggalkan saya. sekilas lalu saya sempat juga ucapkan terima kasih pada dia.
Doa saya...moga ALLAH TAALA berkati hidup wanita itu dan moga dimurahkan rezekinya.AMINNN

RaSA dan KeNAPa

Semalam saya bertemu seorang sahabat baik saya yang dah lama tidak bertemu, kami hanya berhubung setelah pandai ber 'facebook'. Dia seorang sahabat saya yang sangat lemah lembut, pergerakankannya lemah gemalai, pertuturannya lembuut sangat, sejuuk telinga mendengarnya. Dalam kelembutan itu, dia sebenarnya seorang wanita yang sangat kental dan berhati waja. Kekentalan dia jeas terpancar diwajah wanita yang sudah hampir 12tahun tidak saya temui itu. Dia sentiasa diuji oleh Kasih Sayang Ilahi. Bermula dengan kehilangan bayinya, kemudian dianugerahkan anak istimewa bidadari syurga dan dalam usia yang masih muda dengan anak2 masih kecil, suaminya pula dijemput Ilahi. Betapa sayangnya ALLAH Taala pada dia. Dia sentiasa diberi perhatian. AL Fatihah untuk Arwah suaminya.
Pada saya dan pada semua orang saya kira...akan beranggapan begini...dia ok la sebab dia berkerjaya, kakitangan kerajaan dan berjawatan tinggi. Ayat itu jualah yang saya cuba ucapkan bila saya bertemu dia... tapi bagi dia tidak...tidak sama sekali..ucapnya 'kau tak rasa apa yang aku rasa'. betul kata sahabat saya itu. Saya tak rasa apa yang dia rasa, walau sejauh mana saya cuba selam dan fahami apa yang dia lalui...saya tetap tak rasa apa yang dia rasa. Walau bergunung kata nasihat, kata semangat pada dia..tiada siapa pun rasa apa yang dia rasa.
Walaupun kami sama2 ada anak istimewa, ahli syurga...apa yang kami rasa tetap tak sama. Dia tak rasa apa yang saya rasa dan saya tak rasa apa yang dia rasa.
Teringat juga saya pada sahabat2 saya yang lain. Yang dah lama berumahtangga, diuji dengan kesunyian, tiada gelak tawa anak2. Dalam hati meronta2, menyentap2 dan tidak pernah putus usaha tidak pernah putus doa inginkan zuriat sendiri. Jika kita pandang mereka, kita nampak kosong, macam tak ada apa2 yang mereka rasa hakikatnya yang sebenarnya kita tak rasa apa yang mereka rasa. begitu juga dengan sahabat yang sudah berusia dan masih solo. Pada pandangan orang, tak kawin sebab memilih la atau apa2 la. Rupa paras cantik, berbudi bahasa....memang kalau makcik2 terpandang teringinn nak buat menantu. Tapi apakan daya jodoh belum sampai. Apa yang kita rasa? simpati? setakat mana kita boleh selami hati dan perasaan mereka ? tak jauh kan? sebab kita tak rasa apa yang mereka rasa....sebab kita dah bertemu jodoh dan beranak pinak. kita boleh pandai2 cakap dengan mereka...kenapa tak buat macam ni? kenapa tak macam tu? dan mcm2 kenapa lagi....hakikatnya soalan kenapa tu adalah satu tekanan...tekanan untuk mereka..saya juga tertekan dengan soalan kenapa....
Kenapa? 
Kenapa saya berhenti kerja ? Kan hidup dah susah ..KENAPA tak buat itu? KENAPA tak buat ini...?...hmmmmm ramai kawan2 suruh saya berniaga online....mudah, xperlu keluar, cuma untuk urusan pos sahaja....mudah memang mudah...tapi nak buat bukan semudah disangka. jika ia benar mudah..dah lama saya berniaga online dan offline dan dah lama juga kawan2 saya yang lain juga meninggalkan kerjaya makan gaji....saya dah mencuba nasib dengan pelbagai produk dan cara sejak bertahun2..5tahun yang lalu juga saya dah mencuba...harapan saya ketika itu, andai ditakdirkan saya berhenti kerja sekurang2nya saya pendapatan atau deengan hasil niaga saya , saya boleh berhenti kerja dan berniaga sambil menjaga anak2.... setiap soalan KENAPA..saya ada jawapannya.....tapi lama2 saya bosan menjawabnya.....sebab alasan2 saya menyebabkan saya dianggap orang yang mudah putus asa, lemah dan tidak berwawasan. saya dah malas menjawab semua soalan KENAPA.
Tapi apa yng saya sangat pasti......REZEKI DARI ALLAH untuk saya bukan disitu...bukan untuk apa yang telah saya usahakan......selagi saya mencuba jika itu bukan rezeki saya, saya tak akan berjaya. Tapi apabia sampai satu masa, bila ALLAH TAALA telah tetapkan itu dan begitu rezeki saya....ia tetap rezeki saya. Doa saya semoga sentiasa dirahmati dan dimurahkan rezeki olehNYA..harapan saya, moga suatu hari nanti diberikan petunjuk ke Jalan yang benar, Jalan yang diredhai ALLAH.


DOA UNTUK ANAK CERDIK DAN MENDENGAR KATA

Al KesAH




Sekadar coretan untuk kenangan....Al kisah, beberapa hari yang lalu, adik saya terjumpa anak burung cak yang masih kecil, ttapi sudah dipenuhi bulu..dia tak mampu terbang, mungkin dia sedang belajar dan terjatuh dia hadapan rumah saya. Saya ambil dan cuba letakkan di atas pokok bunga raya, dia bertenggek saja disitu...takut dia dimakan kucing, saya masukkan dia kedalam reban burung yang dah kosong. saya letakkan air dan pisang...saya tak tahu macam mana nak bagi dia makan..sekali sekala saya nampak dia membuka mulut..mungkin minta disuap seperti yang ibunya selalu buat...malam tu dia bermalam di dalam reban. Keesoaknnya, saya lihat dia muram saja, saya takut dia akan mati sebab tak makan....pisang yang saya bagi tak terusik pun..tiba saya terdengar bunyi burung cak...pagi2 kan burung keluar mencari makan.saya dapat ilham untuk letakkan semula anak burung tu diatas ranting pokok bunga raya..kemudian saya mengendap melalui tingkap...Alhamdulillah..tak lama kemudian datang 2ekor burung cak mungkin ibubapa anak burung tu kut...salah seekor dari hurung itu memberi makan ank burung tersebut, kegembiraan anak burung tu amat jelas...dia berdecit, melompat2 dari dahan ke dahan, menggaru2 bulunya...memang nampak gembira sangat, sementara 2ekor burung dewasa tadi tak putus mengawasi dan memberi dia makan. Ralit saya melihat telatah burung2 tu...hampir setengah jam saya bediri melihat mereka. Agungnya citaan Tuhan...burung pun sayangkan anak, anak yang hilang dicari......




Coretan kedua berlaku pagi tadi.Suami saya ke kedai kemudiannya dia balik dan memberitahu saya, ada seekor anak kucing, duduk atas kotak, macam tak larat dan kotak tu berada dalam parit...dia minta saya bersiap untuk ke lokasi kejadian kononnyaa untk seamatkan anak kucing tu, diaa tak mampu nk tolong kucing tu sebab dia geli dengan anak kucing....saya tinggalkan rumah tak berkunci dengan telur sedang direbus diatas dapur dan Ali Zikry sedang lena didalam bilik......sampaii dilokasi, saya lihat anak kucing beraada diatas kotak, mcm tidur tak bermaya..saya cuba hampiri tebing parit untuk dapatkan anak kucing tersebut, anak kucing tu pulak, bila merasa ada orang datang dekat dengannya dia bangun dan menghampiri saya..saya hampir2 terjatuh untk dapatkan anak kucing tu, kebetulan ada Hamba Allah lalu disitu, suami saya menarik  saya  naik semula ketebing..Hamba Allah tu menegur kami....suami saya memberitahu dia keadaan anak kucing tu...tiba2 anak kucing tu melompat dari atas kotak naik ke tebing..terpacul dari mulut saya..Laaaa boleh naik sendiri rupanya....lega rasanya bila lihat anak kucing tu sihat...namun Hamba Allah tersebut menyatakan kegusarannya, takut anak kucing tu kena langgar moto...sebab, kalau dia tak duduk dalam ongkang, dia akan duduk atas jalan. Kebetulan ada busak2 lalu disitu, kami suruh budak2 tu amik kucing tu.....depa tak mau la plak..takut. Last sekali, Hamba Allah tadi offer diri untu k bawa anak kucing tyu ke ke kebunnya..Alhamdulillah..selamat lagi satu misi. 

MimPI..yang DIIMpI MeNJadI KenyaTAAN

Semalam, saya bermimpi lagi......saya berpindah ke satu rumah di sebuah taman perumahan.... depan rumah saya..toleh kiri ada PDK, toleh kanan ada Pusat terapi untuk zikry...kebetulan jiran saya juga punya anak OKU..masa saaya sampi..jiran sayaa tengah ajar anaknya berjalan....jiran saya bersorak2 memberi semangat untuk anaknya melangkah...saya juga turut serta menyorak memberi sokongan....tup tup..Ali Zikry juga bangun dan berjalan bersama2 kawannya itu...saya terkejut dan bersorak kegembiraan...sayaa impikan mimpi ini menjadi kenyataan..

CamerOn hIGHlanD 2012

awal pertama mula kerja...
 Dalam orang dok sibuk anak2 start sekolah...kami sekeluarga sempat 'melancong' ke Cameron Highland hehehehehe....pakej 1hari tidak bermalam..memang agak memenatkan tapi menyeronokkan...seronok tengok keindahan alam ciptaan ALLAH...seronok tengok anak2 bergembira.....
beli jangan tak beli

cendawan..2thn lepas xdak lagi

cendawan..macam2 kaler...nak makan pun pikiaq 5kali

makan time...bawa bekal untuk sarapan ..tp mkn kul 12tghari..jimattt belanja

the best baby sitter...terima kasih  kak ngah, Teh n Chu sbb banyak bantu makcik jaga Ali Zikry..

layan diri sendiri

juara panjat kobis batu

the best of photographer...kamera dia 4kali harga kamera makcik

pose istimewa...afiq xmau balik klu tak amik gambar kat sini

keindahan alam ciptaan ALLAH

Pertandingan panjat bukit 

Juara panjat Bukit...

Cerita Semalam

Semalam saya diuji dengan rasa kecewa, sedih dan marah....saya cuba bersabar. Saya biarkan ...sabar je la..
Pagi tadi berkat kesabaran saya Allah Taala Turunkan Rahmatnya....Allah beri petunjuk kepada saya..Alhamdulillah...masalah saya selesai..terima kasih ALLAH...terimaa kasih juga kepada insan yang mengecewakan saya dan yang membuat saya berasa sedih dan marah...banyak pengajaran yang saya dapat.



Semalam juga, saya dijodohkan dengan dua insan 'supermom' ..insan2 senasib yang terdekat yang selama ini saya cari....mereka menaikkan kembali semangat saya yang dah hampir berputus asa...saya sedang kecewa sebab tak dapat memberi yang terbaik untuk anak saya....salah saya, saya lalai, saya cuai, saya mudah berpuas hati dengan perkembangannya walhal..perjalanan masih jauh...kehadiran mereka berdua memberi inspirasi untuk saya ....moga Allah Taala memberi rezeki dan rahmatnya untuk kami terus berusaha merawat Muhammad Ali Zikry.